איך נגן על גופינו בחורף/ מאת noa ziv,"מרקחתא"

הזמן להקשיב
החורף, הוא זמן של התכנסות והסתכלות עמוקה פנימה, חשוב להאט את הקצב.. להקדיש יותר זמן למנוחה לבית ולחיק המשפחה. עת להכיל ולאגור חום, אנרגיה פיזית ונפשית לקראת הפריחה והיציאה החוצה. לא פלא שבחורף, אנחנו עולים קצת במשקל ועם האביב משילים. כמו התנורים בבתינו כך מערכת העיכול כל הזמן עובדת והיא דורשת אנרגיה, פחממות ושומנים.
מומלץ להסתנכרן עם השמש, ללכת לישון מוקדם ( 3 שעות אחרי השקיעה), לקום יותר מאוחר (לקראת 7:00).

הגוף שלנו ניזון 3 פעמים ביום, חלקנו יותר (מעטים פחות). האוכל זה הדלק שלנו, נכניס אוכל נכון, בריא, מחזק, טבעי, מותאם לעונה ולגידול המקומי הגוף יצליח להתמודד עם אתגרים. אם נכניס לגוף מזון לא מתאים – מזונות שגדלים לא בעונה שלהם, מזונות מעובדים, כימקלים נחליש את מערכת החיסון והעיכול וכתוצאה מכך את יכולות הגוף.

המטבח הוא בית המרקחת הפרטי שלנו והוא יכול לשמש כמרפא, עד לפני מאה שנים, כל בית היה מגדל עשבים וצמחי תבלין לפי העונה. השימוש בעבר "בתרופות סבתא" הוא דוגמא טובה להבנה שלמזון יכולות ריפוי. לצערי המרחק מהטבע גדל מאז.

חומרי הגלם לריפוי נמצאים בדגנים, ירקות, צמחי בר עונתיים, תבלינים ועוד מוצרים והכנות יחודיות. למעשה כל חומר יכול להטיב לאדם אחד או לעשות נזק לאדם אחר, זאת אומרת שכל אדם צריך להתאים את התזונה והצמחים שלו לעצמו.

האנרגטיקה של המזון בחורף צריך להיות חם ומעט יבש, טעמים המזוהים עם החורף הם מלוח ומר בגלל התכונות המכווצות פנימה.

המזון צריך להיות חמים בטמפרטורה, מערכת העיכול מגיעה ל-40 מעלות, אם נכניס אוכל קר מערכת העיכול תעבוד קשה יותר.

דרכי בישול שמתאימות לחורף הם תבשילים, קדרות ומרקים שבושלו זמן ממושך על חום נמוך עם מעט מים.

שמירה על חום הגוף בחורף חשובה מאוד בעיקר ראש, אוזניים, צוואר, כפות רגליים, גב תחתון וחזה. עם זאת חשוב מאוד לאוורר. כמו כן צריך להישאר אקטיבים ולבצע פעילות גופנית מתונה, תועיל לזרימת דם תקינה וגמישות המפרקים כמו יוגה וצ'יקונג.

האיברים של החורף הם הכליות והעצמות שקשורים לתחושת הפחד. החורף הוא הזמן הנכון להזין ולחזק את האיברים הללו.

מזונות חורף-

מרקים בריאים וחמים, דגנים מלאים, אגוזים קלויים, אוכל כהה- מזונות מרוכזים, אצות ים, עלים ירוקים הגדלים בחורף.

טעמים- הטעם המלוח והמר מתאימים לחורף כיוון שהם מעודדים אגירה, התכווצות פנימה, איכות זו מעלה את יכולת האחסון וחדירת הויטמינים לאיברים עמוקים כמו העצמות שאותן נרצה לחזק. מזונות אלו גם מחממים את מעמקי הגוף.

למרות ההמלצה לצרוך את הטעם המלוח, חשוב לאכול מלח בכמות מתונה. כמות גדולה של מלח תכווץ את הכליות ושלפוחית השתן ותגרום לצריכת מים מופרזת שמחלישה את האיברים האלה וגם משפיעה על הלב.

מרקחת חורף בהכנה עצמית

בחורף ישנם באוויר מזהמים ויראלים בכמות גדולה יותר, האוכלוסיות הפגיעות יותר למזהמים הן תינוקות, זקנים ובעלי מערכת עיכול וחיסון חלשים.

לפניכם מתכון לסירופ מחזק ומגן מפני מחלות החורף משפר את תפקוד מערכת החיסון, מנקה ומחטא את מערכת הנשימה, משפר את מערכת העיכול ומונע היווצרות ליחה, משפר זרימת דם ומחמם.

סירופ מניעתי לחורף, לילדים ומבוגרים שמערכת הנשימה פגיעה אצלם, בעלי עודף ליחה. להימנע- במצבים של חום גבוה ודלקת חריפה.

רוקחים מרקחת חיזוק והגנה לחורף, לכל המשפחה:

4 מקלות קינמון – מפחית ליחה, שיעול ליחתי, משפר עיכול וסופח גזים, משפר זרימת דם הקפית, ממריץ ומחמם.

5 כוכבי אניס- מכייח ומטפל בשיעול ליחתי, משפ ר זרימת דם, מעורר ומרומם.
10 מסמרי ציפורן – קוטל חיידקים, משפר תנועת מעיים ומעלה רמת חומציות, משכך כאב.
3 כפות שורש אסטרגלוס – ניתן להשיג בחנויות צמחי מרפא (לדוגמא: עלעלים), מחזק מערכת חיסון, מגן מפני זיהומים של מערכת הנשימה, מקל על אסטמה ומכייח, מחזק ומעלה את הויטליות.
שורש כורכום טרי – נוגד בקטריות ופטריות, משפעל מערכת חיסון, מטפל ומונע דלקות במערכת הנשימה.
1/2 צרור טימין טרי – מכייח, נוגד דלקת ובקטריות, משפר זרימת דם, יעיל בשפעת, התקררות ומחלות חורף, אסטמה, ברונכיטיס, שיעול וליחה
1 כף פיפאלי – פלפל שחור ארוך, ניתן להשיג בחנויות הודיות או אתיופיות.
פיפאלי מחזק את מערכת הנשימה, יעיל בשיעול, התקררות, שפעת וליחה, מרכך את הליחה, ממריץ את מערכת העיכול ומחמם את הגוף.

מבשלים את צמחי המרפא בסיר פתוח על אש בינונית, עם 8 כוסות מים ומצמצמים לרבע (לוקח כשעה וחצי)

בסוף הבישול מסננים. מחזירים לסיר נקי וממיסים כמות זהה לנוזל שהכנו דבש אמיתי/ סוכר קנים. לדבש- איכויות ריפוי נוספות ולכן עדיף להשתמש בו למעט תינוקות. מ רכך את הגרון, נוגד בקטריות, מייבש, משפעל את מערכת החיסון, נוגד שיעול ומכייח ליחה .

2 כפות גליצרין צמחי – משמש כחומר משמר וטבעי לחלוטין.

מינון- תינוקות (עד 10 קילו) 2 מ"ל, פעוטות (עד 30 קילו) 5 מ"ל, מבוגרים 15-10 מ"ל עד 3 פעמים ביום במצב אקוטי, למניעה פעם ביום על קיבה ריקה.

מתוך מאמר של noa ziv "מרקחתא"